Vyrazila jsem sama na trek, vy můžete také!

Vydat se na sólo přechod Skotské vysočiny nebylo původním plánem. Že do třicítky vstoupím jako single mě totiž za posledních 7,5 let, co jsem byla ve vztahu, vůbec nenapadlo. A najednou je to tu. Jsem sama, nasazuji si batoh a mířím na letiště.

text zpracovala podle vyprávění Anety Vachové Karo // foto: Aneta Vachová // editace a korektura: Lili Nguyen

ackovka22

V Evropě existuje mnoho trailových tras. Mě a bývalého přítele na přechod tzv. West Highland Way zlákali kamarádi. Cesta je dlouhá 155 km a člověk při ní doslova nestačí žasnout nad krásou tamní krajiny. Ačkoli jsme na cestu původně plánovali vyrazit ve dvou, došla jsem k závěru, že rozchodem mi život nekončí, naopak jsem tvůrcem vlastních zážitků.

„Trail v angličtině znamená ‘cesta, pěšina, stezka’. Dříve toto označení používali běžci pro terény vedoucí ve vysokých horách, na nichž bylo nutné překonat velké převýšení. Dnes se tímto výrazem označují cesty a stezky s přírodním podkladem vedoucí klidně i mezi poli. Mohou vést klidně i tři metry od dálnice.” (zdroj)

Mým plánem bylo užít si trasu naplno. Trasa vedoucí Skotskou vysočinou začíná v nížině, kterou bych popsala jako venkovskou zemědělskou oblast. Protože jsem si nechtěla hrát na hrdinku, která si vystačí jen s tím, co má, vzala jsem to jako výhodu a možnost si dokoupit chybějící potraviny.

Oproti původnímu plánu jsem hned první den ušla asi devatenáct kilometrů. Proč se zastavovat, když se mi tak krásně šlo. Navíc jsem se seznámila s místním počasím – déšt a slunce ve stejný moment. Druhý den mě čekalo náročnějších 28 km, které začaly výstupem na Conic Hill a které po sestupu celou dobu vedly podél jezera Loch Lomond. U jezera jsem se poprvé setkala s muškami Highland Midge. Slovy neumím popsat, jak byly otravný. To se kolem vás udělá roj mušek, že jediné, co zbývá, je utíkat.

Jezero Loch Lomond

ackovka55

Well well, počasí dnes bylo dopoledne hodně někde, takže jsem po sbalení stanu šla hodinu a pak to zakempila v bothy (chata). Kvůli náročnosti tohoto úseku se doporučuje ujít za celý den asi 17 km. Anetka šla 19 km od 13.00 do 18.00. Celou cestu jsem věděla, že je jediný kemp přede mnou vybookovaný a vůbec jsem si neuměla představit spát promočená na kost opět na wild..takže jsem předběhla svým tempem snad všechny na úseku a dorazila do kempu, kde mi řekli, že můžu zůstat. Slzy štěstí nebyly daleko. Takže po sprše a dvou malých pivech se cítím jako znovuzrozená. Mojí superpower je, že nemám od narození čich, takže sama se sebou bych to bez sprchy zvládla i pár dní navíc, ale co si budem – teplá voda a mýdlo jsou příjemné. Tak snad moje merino v sušičce nebudu oblíkat na panenky. #westhighlandway”

Další dny putování řadím k mým nejhezčím zážitkům z trasy. Cesta pokračovala povětšinou přes rašeliniště a pastviny s ovečkami. Nejkrásnější místo na spaní jsem našla u úpatí hory Beinn Dorain, která mě uchvátila. Měla jsem štěstí, že jsem tam při západu slunce byla úplně sama. Všude vládlo ticho a já se cítila extrémně svobodně.

Hora Beinn Dorain

ackovka67
ackovka78

Postupně jsem si začala zvykat i na nepříznivé počasí. To se mi vyplatilo hned další den, kdy začalo vydatně pršet. Na kost promoknout jsem stihla už před polednem, ale jinou možnost, než pokračovat dál, jsem neměla. Bylo totiž asi jen 10 stupňů a nikde nebylo možné se schovat. I přes nepřízeň počasí a převýšení se mi šlo skvěle. A přes obávané Devil's Staircase jsem přeběhla jako nic. Po 38,5 km velmi svižného tempa jsem dorazila do kempu, kde bylo plno (covid a omezení na pár stanů). Vzala jsem tedy jedinou možnost, a to chatku s palandou jako na táboře v hodnotě noci v hotelu v centru Prahy. Chvíli jsem to brala jako vnitřní selhání, ale pak mi došlo, že jsem stejně neměla jinou možnost. Navíc jsem si chtěla trail sama pro sebe udělat hezký, nebýt urputná a něco si stále dokazovat.

ackovka55
ackovka_67

Poslední den mě čekalo už jen 23 km, které byly nejkrásnější. Počasí se zlepšilo a já jsem nepospíchala. Cesta vede údolím, které lemují vysoké hory. Výhledy jsou dechberoucí. Trasu ukončuje monument stojící ve městě Fort Williams. Bylo zvláštní dojít k němu sama, prožívat konec putování. Nikdo tam na vás nečeká s fanfárami, navíc je všude mraky lidí a nikoho vlastně nezajímáte. Přišlo by mi příjemnější, kdyby konec trasy končil ještě v přírodě, kde si člověk může pomaleji vstřebat, co dokázal a nerušilo ho okolí. Mně samotné tak nějak všechno došlo, když jsem byla sama asi 8 km od konce trasy. Byla jsem jako to skotské počasí – šťastná i smutná v jeden okamžik. Cítila jsem se svobodně a tak sama. Těžko se to popisuje, ale moc ráda na to vzpomínám.

Chápu, že někoho by to nebavilo, protože je zvyklý zážitky sdílet. Ale o to intenzivnější tyto sólo momenty jsou. Máš čas sama na sebe, na to prožití. Sama rozhoduješ o tom, kdy se najíš, kdy a kde si uděláš pauzu, kde postavíš stan. Po tolika letech ve vztahu je to vlastně příjemný.

Ať už jsi ve vztahu nebo ne, absolvovat klidně i jen jednu noc v přírodě tě posilní. Není se čeho bát, stačí si jen pozitivně nastavit mysl a strachy a obavy si nepřipouštět. Ten pocit, který se dostaví, když se ráno probudíš nebo dojdeš do pomyslného cíle, je k nezaplacení. Jestli se o sobě chcete něco dozvědět, choďte do přírody. Je všelékem.

Tohle se mi tak nějak honilo hlavou a k tomu bohužel dvě písničky stále dokola (Přátelé ze zeleného údolí, Malotraktorem a pak i Tisíc mil), do příště musím oprášit víc textů…

○ Koukej kolem sebe a nezapomínej se dívat taky dozadu.

○ Do kopce se jde líp než z něj.

○ Když jsi v úžasu z výhledu, věř, že za rohem to je ještě krásnější.

○ Buď na sebe hodná.

○ Hezký místo na spaní si musíš nejdřív přát a bude ti dopřáno.

○ Nestavěj si idylicky stan u jezera bez závětří.

○ Sama jsi tvůrcem svého strachu.

○ Neexistuje špatný počasí, jen špatný oblečení.

○ Usmívej se.

○ Jak si to v mysli nastavíš, takový to bude.

○ Nemluvit – jde to i několik dní v kuse.

○ Je normální, když brečíš a neznáš důvod.

○ Breč, když potřebuješ.

○ Když přijdeš o polovinu sebe, vyraz na vícedenní hike, kde ji opět najdeš v sobě.

○ Být sama je smutný, svírající a svobodný zároveň.

○ Příroda duši léčí.

○ Buď vděčný, že ráno vstaneš.

○ Na nic nečekej, prostě to udělej.

○ Je úplně normální mít emoce jako na horský dráze.

○ A snaž se uchovat si v sobě tenhle pocit klidu i nadále, až se opět vrátíš do všedních dnů.

VYBAVENÍ NA TREK

ackovka99

Vešla jsem se s výbavou, nějakým tím jídlem a vodou pod devět kilo (asi 8 700 g). Díky tomu jsem šla celou dobu bez obtíží.

Tady je můj gear list, většina výbavy je ultralightová (UL), kterou jsem si pořídila z @pod7kilo a nebo si ji nechala přivézt z Ameriky:

ackovka90

• Vše se mi vešlo do batohu Osprey Kyte 46l @ospreyeurope (1540g)

• Půjčený UL stan @bigagnes_ (1kg)

• UL spacák Cumulus Lite Line 300 @cumulus_outdoor (600g)

• UL karimatka Thermarest Neo Air Xlite @thermarest (340g)

Tahle základní výbava tak vážila 3,5 kg.

Celou trasu jsem chodila v trailových běžeckých botech @altrarunning konkrétně Lone Peak 4.5, které v kombinaci s voděodolnými ponožkami od @bridgedalesocks velmi dobře posloužily i v dešti. Pokud bych se někdy vydala na delší trasu bez možnosti usušení bot/ponožek, tak bych si pořídila ještě druhý pár ponožek do zálohy.

ackovka7

Co se týká oblečení, tak jsem měla:

• 1 merino triko s krátkým a 1 merino triko s dlouhým rukávem od @icebreakernz (pro příště bych přidala ještě jedno triko navíc)

• 1 mikinu Femund od @tilak_clothes

• Goretex bundu do deště Storm @tilak_clothes

• Kalhoty proti větru Montbell Dynamo Wind @montbelljp, které jsem nosila i v dešti v kombinaci s merino legínami.

• Teplejší bundu Patagonia Nano Puff, kterou jsem nosila hlavně ráno a večer kolem stanu @patagoniaprague

• 1 outdorové kalhoty od @highpointcz a 1 kraťasy @thenorthface

• 2x merino ponožky a 3x funkční spodní prádlo (do příště si pořídím merino)

ackova66

• 1 čepice

• Sandále @teva

Chválím také trekové hole @blackdiamond Trail Trek Women, vodní filtr Sawyer Micro Squeeze, díky kterému jsem si přefiltrovala vodu kdykoliv a kdekoliv a nafukovací polštářek od @seatosummitgear.

Nedám dopustit ani na voděodolné vaky stejné značky, díky kterým jsem měla oblečení a spacák v naprostém suchu.

I když je výbava finančně náročná, nelituji koupě ničeho z toho.

Před spaním jsem brala kapsle CC Relax s 51% CBD pro regeneraci svalů od @cannacare.cz a myslím, že hodně pomohly!